احادیث رضوی_بخش اول
جهت مشاهده احادیث به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
1) مَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ، کانَ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.
حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر مؤمنى که قبر امام حسین علیه السلام را کنار شطّ فرات (در کربلا) زیارت کند همانند کسى است که خداوند متعال را بر فراز عرش زیارت کرده باشد.
مستدرک الوسائل: ج ۱۰، ص ۲۵۰، ح ۳۸.
2) لِلصَّلاهِ أرْبَعَهُ آلاف باب.
فرمود: نماز داراى چهار هزار در (جزء و شرط) مى باشد.
تهذیب الأحکام: ج ۲، ص ۲۴۲، ح ۹۵۷.
3) الصَّلاهُ قُرْبانُ کُلِّ تَقىّ.
فرمود: نماز، هر شخص باتقوا و پرهیزکارى را (به خداوند متعال) نزدیک کننده است.
وسائل الشّیعه: ج ۴، ص ۴۳، ح ۴۴۶۹.
4) یُؤْخَذُ الْغُلامُ بِالصَّلاهِ وَ هُوَ ابْنُ سَبْعِ سِنینَ.
فرمود: پسران باید در سنین هفت سالگى به نماز وادار شوند.
وسائل الشّیعه: ج ۲۱، ص ۴۶۰، ح ۲۷۵۸۰.
5) رَحِمَ اللهُ عَبْداً أحْیى أمْرَنا، قیلَ: کَیْفَ یُحْیى أمْرَکُمْ؟ وَ قالَ (علیه السلام) : یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَیُعَلِّمُها النّاسَ.
فرمود: رحمت خدا بر کسى باد که أمر ما را زنده نماید، سؤال شد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.
بحارالأنوار: ج ۲، ص ۳۰، ح ۱۳.
6) لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ، وَلَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ، اَوْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرارُکُمْ، فَیَدْعُو خِیارُکُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ.
فرمود: باید هر یک از شماها امر به معروف و نهى از منکر نمائید، وگرنه شرورترین افراد بر شما تسلّط یافته و آنچه که خوبانِ شما، دعا و نفرین کنند مستجاب نخواهد شد.
الدّرّه الباهره: ص ۳۸، س ۳، بحار: ج ۷۵، ص ۳۵۴، ح ۱۰.
7) مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلى مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوهِ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً.
فرمود: کسى که توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش (علیهم السلام) صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش (اگر حقّ الناس نباشد) محو و نابود گردد.
جامع الأخبار ص ۵۹، بحارالأنوار: ج ۹۱، ص ۴۷، ح ۲.
8) الصَّلوةُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَزَّوَ جَلَّ التَّسْبیحَ وَالتَّهْلیلَ وَالتَّکْبیرَ
فرمود: فرستادن صلوات و تحیّت بر حضرت محمّد و اهل بیت آن حضرت علیهمالسلام در پیشگاه خداوند متعال ، پاداش گفتنسبحاناللّه ، لا إ له إ لاّاللّه ، اللّه اکبررادارد.
بحارالا نوار: ج 91، ص 47، ضمن ح 2
9) لَوْخَلَتِ الاْ رْض طَرْفَةَعَیْنٍ مِنْ
حُجَّةٍ لَساخَتْ بِاهْلِها
فرمود: چنانچه زمین لحظه اى خالى از حجّت خداوند
باشد، اهل خود را درخود فرو مى برد.
علل الشّرایع : ص 198، ح 21
10) صاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ
التَّوْسِعَةُ عَلى عَیالِهِ
فرمود: هر که به هر مقدارى که در توانش مى
باشد،باید براى اهل منزل خود انفاق و خرج کند.
11) المَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهیرٌ وَ
رَحْمَةٌ وَلِلْکافِرِ تَعْذیبٌ وَلَعْنَةٌ، وَ إ نَّ الْمَرَضَ لایَزالُ
بِالْمُؤْمِنِ حَتّى لایَکُونَ عَلَیْهِذَنْبٌ
فرمود: مریضى ، براى مؤ من سبب رحمت و آمرزش گناهانش مى باشد و
براىکافر عذاب و لعنت خواهد بود.
سپس افزودند:مریضى،همیشه همراه مؤ من است تا آن کهاز گناهانش
چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.
بحارالا نوار: ج 78، ص 183، ح 35
فی ثلاثة مواطن حتی أخلصه من أهوالها: اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا، و عند الصراط، و عند المیزان
فرمود:کسی که با دوری راه سرا و مزار من به زیارت من بیاید، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری آن موقفها رهایی خواهم بخشید: هنگامی که نامهها (ی اعمال) در راست و چپ به پرواز درآیند، نزد (پل) صراط و نزد میزان(محل سنجش اعمال
وسائل الشیعه جلد 10 صفحه 433
13) اَفضَلُ الْعَقلِ مَعْرفَةُ الانسانِ نَفْسَهُ
بالا ترین درجه عقل خودشناسی است.
بحارالانوار ج78 ص352
14) مَن سَألَ اللَه التَّوفیقَ و لَم
یَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ
هر
کس از خدا توفیق بخواهد و تلاش نکند، خود را مسخره کرده است
15) الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ
الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیقُ .
امام مونسی دلسوز و پدر مهربان و برادری همدل است.
الکافی ،ج1،ص200